Restorativ Hvile Kristiansand mandager kl 17-18.15



Restorativ Hvile handler om å lytte til kroppen før den roper til deg

 


Restorativ Yoga kurs

SOS klinikken, Sørlandets Osteopatiske Senter

Holbergsgate 28, 4614 KrSand

 

Starter NY DATO mandag 5.septembet i underetasjen

 

Kurset går over 7 ganger a´75 minutter mandager kl 17.00-18.15 Pris 1950,-

174680C5-701E-4D90-B377-F9A7181A0CB1DCCD31A1-1575-4A9F-82C4-A4D86947CE9A652DA25B-BDC7-450F-871C-847C0AABF8CB

 

 

Når var sist du kjente at du hvilte ordentlig både fysisk og mentalt? Ofte må man lære kunsten å hvile, det er ikke alltid vi vet hvordan vi tillater kropp og sinn å hvile. Når kroppen vår endelig slapper av på slutten av dagen, er ofte sinnet vårt fremdeles aktivt med å analysere det som har skjedd eller å legge planer fremover i tid. Kropp og sinn kan finne hvile samtidig og for å komme dit er disse øvelsene hentet fra Restorativ Yoga en svært god hjelp. Dette er en mild yogaform som er forskjellig fra dynamisk yoga. I løpet av en time på 75 minutter er vi innom 3-4 liggende-, og av og til sittende, -posisjoner. Fokuset er å balansere nervesystemer ved å legge til rette for avspenningsresponsen i kropp og sinn. Timen gir restitusjon både fysisk og mentalt og har god effekt på stressrelaterte tilstander. For å invitere kropp og sinn til å hvile bruker vi pledd, puter, klosser, stropper og bolstere til å støtte og holde ledd. Hver av stillingen holdes i flere minutter slik at vi oppnår restitusjon. I idrettsverden er restitusjon en livsnødvendighet for å kunne prestere optimalt. Med dagens høye tempo, både for kropp og sinn, har vi glemt at dette gjelder også for å balansere ut stress i hverdagen. Vi “angriper” ofte stress og spenninger ved å utøve flere aktiviteter, selv om det vi trenger er hvile og tilstedeværelse i øyeblikket. I Restorativ Hvile handler det om å slappe av og gire ned. Timen passer for alle aldre, kropper og helseutfordringer, si gjerne fra til instruktøren om du har ting du trenger å ta hensyn til så hjelper jeg deg.

 

Ha på deg behagelig tøy, om du fryser lett ta gjerne med ullsokker og ekstra genser. Ta med egen yogamatte og et fleecepledd av den vanlige størrelsen og om du har en øyepute, ta gjerne med den også, om du ikke har kan du få kjøpt den i klassen hvis du ønsker det.

På dette kurset er det kun 7 plasser, det er ikke kurs den 3/10 og 10/10 pga høstferie.

 

Instruktør er Kirsti Kvivik, hun har vært fascinert av forståelsen og visdommen i den gamle østlige medisinen i hele sitt voksne liv, hun har praktisert og undervist Qi Gong og Tai Chi i en årrekke, har flere utdannelser innen Tradisjonell Kinesisk Medisin og jobbet som akupunktør i flere år. Hun er også sykepleier og mindfullness-, meditasjonlærer og restorativ og mindfulness yoga instruktør.

Her er en fin artikkel om viktigheten av å trene på å hvile: https://www.lionsroar.com/resting-in-the-river/?mc_cid=cfa2f17e1c&mc_eid=%5B22f1d3adad%5D&goal=0_1988ee44b2-90ad5e3ec3-21704165&mc_cid=90ad5e3ec3&mc_eid=22f1d3adad

påmelding